Türkiye 24 Haziran’da milletvekilleri ve cumhurbaşkanını seçmek için sandık başına gitmeye hazırlanırken, Türkiye Araştırmacılar Derneği (TÜAD) basın ve medyada yer alan siyasi araştırmalarla ilgili inceleme başlattığını duyurdu.
TÜAD tarafından yapılan açıklamada, seçim zamanı ortaya çıkan ve araştırmaları siyasi propaganda malzemesi olarak kullanan şirketlerin yayınladığı sonuçların dikkate alınmaması gerektiği vurgulandı. Açıklamada TÜAD’ın bilimsellik, şeffaflık ve hesap verebilirlik ilkelerine inancının tam olduğunun, araştırma merkezlerinin hukuki ve idari yapıları, insan ve mali kaynakları gibi konuların; araştırmayı yapan, talep eden ve beraberinde kamuoyuna açıklayan taraflar için geleceğe yönelik önerilerde bulunmak adına hayati değer taşıdığının altı çizildi.
Açıklamada özellikle siyasi propaganda amacı ile ortaya çıkan bazı şirketlerin araştırma içeriklerinin yazılı ve görsel basında yer almaları ve tartışmalı yorumlara açık yapıda olmaları nedeniyle sektörün itibarının zarar gördüğü belirtildi. TÜAD tarafından benzeri sıkıntıların tüm taraflar açısından kontrol altına alınabilmesi adına Medya ve Reklamda Araştırma Kullanımı Kılavuzu’nun hazırlandığına dikkat çekilen açıklamada, TÜAD Yönetim Kurulu’nun TÜAD tüzel üyeleri ve TÜAD’ın tüzel üyesi olmayan firmaların kamuoyu ile paylaştıkları seçim tahminlerinin incelenmesi amacıyla bir inceleme komitesinin oluşturulduğu duyuruldu.
Seçim zamanı ortaya çıkan ve araştırmaları siyasi propaganda malzemesi yapan kişi ve şirketlerin araştırma sektörüne ve mesleğe verdiği zarardan duyulan rahatsızlığın altının çizildiği açıklamada, araştırma sonuçlarının incelenmesi konusunda işbirliğinin ise gönüllülük esasına dayalı ve firmaların tercihine bağlı olduğu belirtildi.
TÜAD tarafından başlatılan inceleme, seçim tahminlerinin dayandığı araştırmaların finansmanını yapan kuruluş, örneklem planı, araştırma proje ekibi, saha çalışmasının zamanı, saha çalışması uygulama sistemi ve saha çalışması verilerinin kontrolü gibi temel araştırma süreçlerinin ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research) profesyonel standartları ve TÜAD’ın Güvenilir Araştırma Belgesi kuralları çerçevesinde değerlendirilmesine dayanacak. İşbirliği yapan firmalar ve denetim sonuçları da kamuoyu ile paylaşılacak.