Markaların tüketicilerine duygusal olarak ulaşabildikleri Anneler Günü’ne kısa süre kala; firmalar anneler günü kampanyalarını ve iletişim çalışmalarını hızlandırdı. Roamler, gerçekleştirdiği araştırma ile, tüketicilerin hediye olarak tercih ettiği ürün grupları ve markaları tespit etti. Ayrıca hangi markaların anneler günü konseptli iletişimlerinin daha çok beğenildiğini ve bu iletişim çalışmalarının hediye satın alma kararına olumlu/olumsuz katkılarını,  araştırma sonucunda ortaya koydu.

Reklamlarda en çok dikkat çeken mecra TV

Araştırmaya göre; anneler günü temalı reklamlarının en çok dikkat çeken mecrası TV olurken onu internet, sosyal medya, açık hava ve son sırada gazete/dergi ile araç giydirme takip ediyor. Reklamları işle en çok dikkat çeken markalar ise Arçelik, Korkmaz, Flo, Zen, Paşabahçe, Hepsiburada, Çiçeksepeti, Card Finans, Boyner olarak belirtiliyor.

Peki yapılan iletişim çalışmalarının satın alma kararına etkisi ne yönde?

Katılımcılara; en çok dikkatlerini çeken reklamın hediye satın alma kararlarını ne yönde etkilediği sorulduğunda önemli sonuçlarla karşılaşılıyor. Eğer kişiler daha önceden o markayı tercih etmiyorsa, reklamlar dikkat çekse dahi bu satın almama durumunu pek değiştirmiyor.(%67).  Tam tersi durumda, dikkat çekici reklamların o markayı tercih etmede kararlarını olumlu olarak değiştireceğini belirten kesim (%13) ise hiç de az değil. Bunun yanısıra tahmin edileceği gibi reklam öncesi markayı tercih ederken reklam sonrası da satın alma kararını koruyan bir kitle de mevcut (%17). Çok küçük bir kitle de (%3) izledikleri reklamın satın alma kararını olumludan olumsuza çevireceğini belirtiyor.

Bu sene, Anneler Günü’nü kutlayan kişi sayısında artış söz konusu

Her yıl düzenli olarak anneler gününü kutlayanların oranı %63 iken, bu sene anneler gününü kutlayacakların oranı %89. Kutlayacağını belirten her 10 kişiden 7’si sadece annesinin annelerinin anneler gününü kutlarken, buna ilaveten 2’si eş ve eşinin annesinin de,1’i büyükannesinin de anneler gününü kutlamayı planlıyor.  Anneler gününü kutlayacak olan katılımcıların planları sorulduğunda; %79 oran ile ilk sırada hediye almak gelirken, onu sırasıyla evde program yapmak ve dışarıda yemek programı yapmak takip ediyor.

Katılımcıların %73’ü anneler gününün tam olarak hangi tarih olduğunu bilirken, %20’si bilmiyor. Kalan %7’si ise tarihi yanlış biliyor.

Hediye alırken danışmıyor ve sormuyoruz

Anneler gününü “hediye” alarak kutlayacaklarını belirten kesim büyük oranda (%70) son hafta hediyesini almış oluyor. Bununla birlikte hediye almayı son 2 güne bırakanların oranı (%30) ise hiç de az değil. Bunun başlıca sebepleri de; kampanyaların son günlerde daha avantajlı olduğu algısı, kararsız kalma, zaman bulamama olarak gösteriliyor. Hediye almayı planlayanlar; hediye  alırken büyük oranda (%60) hediye alacağı kişiye ne istediğini veya neye ihtiyacı olduğunu sormuyor. Hediye alırken de aynı şekilde genellikle (%55) birilerine danışılmıyor.

Hediye alışverişlerinde geleneksel mağazalar daha fazla tercih ediliyor

Peki hediye alışverişi için hangi kanallar kullanılıyor? Son senelerde online alışveriş yükselişte olmasına rağmen; hala geleneksel mağazalardan alışveriş (%88), online alışverişe (%36) göre daha fazla tercih ediliyor. Oranlardan görüldüğü üzere hem online, hem mağaza alışverişi yapan küçük bir kesim de mevcut. Cinsiyet detayına bakıldığında daha çok erkeklerin (%63) online alışverişi tercih ettiği görülüyor. En çok kullanılan online alışveriş sitelerinden ilk 3 sırayı; hepsiburada, çiçeksepeti ve gittigidiyor domine etmiş durumda. Buradan da markaların kendi web siteleri yerine, çok daha farklı ürün çeşidi seçeneği sunan sitelerin tercih edildiği açıkça görülüyor.

Anneler günü alışverişine ayrılan bütçe ise ortalama 50-100 TL aralığında. Alınması düşünülen hediye kategorilerinin içinde en yüksek paya sahip olan kişiye özel tasarım hediyeler (%19) öne çıkıyor. Bunu eşit oranlar ile moda (%18), çiçek (18) , küçük ev aletleri (%18) takip ediyor. Buna karşılık; ;bahçe dekorasyonu (%6), hobi (%3), elektronik ürünler (%3), kozmetik (%2) grubu ürünlerinin hediye olarak tercih edilmede son sıralarda olduğu görülüyor.

Kişiye özel tasarım hediyeler de artış söz konusu

Karşılaştırmalı olarak “Geçen sene annenize ne hediye aldınız?” sorusuna “kişiye özel tasarım  hediye” cevabını verenlerin oranı sadece %6 iken, bu sene bu oran %19 a çıkarak, en popüler hediye tercihi oluyor. Hediyenin bir anısının olması, el emeği içeren ve kişiye özel olması, geçmişten geleceğe değişmeyen bir değer olma özelliğini devam ettiriyor.

Anneler günü deyince akla ilk gelen hediyelerden biri olan çiçekte online alışveriş (%46), geleneksel alışverişin (%54) tahtına geçmeye çok yaklaşmış durumda. Online çiçek alışverişinde ise çiçeksepeti tek tercih oluyor. Sonuç olarak; çiçek alacağını belirten her iki kişiden yaklaşık birinin çiçekçilerden, diğerinin de çiçeksepeti’nden almayı düşündüğü görülüyor.

Küçük ev aletlerinde, blender ve meyve sıkacağı tercih ediliyor

Küçük ev aletleri kategorisinde ise başı çeken ürünler; blender ve meyve sıkacağı olurken, tercih edilen ilk 3 marka sırasıyla Arçelik, Arzum ve Philips oluyor. Moda kategorisindeki tercihlerin yarısını giyim ürünleri tek başına oluştururken, ayakkabı (%24), çanta ve aksesuar ürünleri %11’er, saat ve mücevher ürünleri ise %3’er pay ile son sırada geliyor. Giyimde marka tercihi olmadığını belirtenler çoğunlukta, bununla birlikte en çok akla gelen markalar Koton, LCW, Zara ve Polaris oluyor.

Kişiye özel tasarım ürünleri geçen seneye oranla payını arttırıp en üst sıraya otururken, bazı kategoriler de düşüşe geçmiş durumda. Hediye alınması planlanan geri kalan; kozmetik, elektronik ürünler, hobi kategorileri daha az tercih ediliyor. Özellikle cep telefonu, tablet başta olmak üzere elektronik ürünler, geçen sene %13 oranında tercih edilirken, bu sene bu oran %3’e düşmüş durumda. Kozmetik ürünleri de benzer şekilde %6’dan %3’e gerileyerek hediye olarak en son tercih edilen kategori oluyor. Annesine kitap almayı planlayanların oranının yok denecek kadar az olması dikkat çekiyor. Hediye alacağını belirten her 100 kişiden sadece 3’ü kitap almayı düşünüyor. Payı hala az olsa bile; yükselişte olan bir kategori Ev; Bahçe dekorasyon ürünleri. Son dönemlerde Madam Coco, English Home gibi ev eşyaları mağazalarının trend olması, anneler gününde alınacak hediye tercihlerindeki payını da olumlu etkiliyor. Bu sayede Ev-Bahçe dekorasyon ürünleri geçen seneye (%2) göre bu sene (%6) payını artmış durumda.

Kaynak: fmcgturkiye.net

0 Yorum

Bir Cevap Bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

®  2024 Araştırıyorum 

Düşünceler

Paylaşmak istedikleriniz mi var?

Gönderiliyor

Kullanıcı Bilgileriniz İle Oturum Açın

Bilgilerinizi Unuttunuzmu?