Anket Verilerini Gruplandırmak

Dijital Pazarlama faaliyetlerini etkin ve analitik biçimde yürütmek için, birçok konu hakkında anket düzenleyebilirsiniz. İhtiyacınıza göre hazırlayacağınız anketleri reklam etki analizi, favori reklam biçimi, satış ve reklam ilişkileri, hedef kitle ve reklam arasındaki ilişki uyumu, maliyetlerin gelirinize etki oranı, yeni edindiğiniz müşterilerin reklamlarınızla size ulaşmasındaki oranını belirlemek gibi birçok konuda anket düzenleyebilirsiniz.

Peki, dijital pazarlama analizi için yapmış olduğunuz anket çalışmalarının sonuçlarını analiz etmek için neler yapılması gerekiyor?

Analiz sürecinin başlatılabilmesi için elde etmiş olduğunuz verilerinizi gruplandırmanız, analiz sürecinin başlangıcını temsil etmektedir. Peki anket verilerini nasıl gruplandıracağız?

Anketlerinizin içerisinde birbirinden farklı olarak analiz edilebilecek cevaplar bulunur. Her cevap aynı kategoriye girmeyebilir. Burada hazırladığınız anket cevaplarının kendi içerisinde gruplandırılmasını anlatacağım. Bu noktada karşımıza ölçekler çıkmaktadır.

Ölçek Nedir?

Ölçek: Elde etmiş olduğunuz verilerin birbirinden farklı olması sonucunda, bu verilerin değişik kategoriler altında gruplanmasıdır. Yukarıda da belirttiğim gibi, anket verilerinin hepsinin aynı kategoride olmaması nedeniyle yapılacak analize uygun hale getirmek için kendi aralarında gruplandırılmasında ölçekler kullanılır.

Verileri gruplandırmak için hangi verinin hangi ölçek çeşidine ait olduğunun bilinmesi gerekmektedir. Peki, ölçek çeşitleri nelerdir?

Ölçek Çeşitleri

  • Nominal Ölçek: Tanımlayıcı özellikleri içeren verilerin gruplandırıldığı ölçek türüdür.

Örnek: Kadın – Erkek / Satın alan – Satın almayan / Evet – Hayır / Evli , Bekar gibi örnekleri içerir.

Bu ölçekte kadın:0 Erkek: 1 diye kodlama yapabilirsiniz. Ancak nominal ölçeklerdeki bu kodlamadaki rakamlar matematiksel olarak bir anlam içermezler. Başlangıç noktaları yoktur. Sadece kolaylık olması açısından bu şekilde bir kodlama yapabilirsiniz.

  • Sıralı Ölçek: Bu ölçek türünde verilen cevapların üstünlük derecesine(azlık-çokluk,büyüklük-küçüklük) göre sıraya koyulması sağlanır.

Örnek: Kitap okuyucularına hangi sıklıkta kitap okuduğunu sorduğunuzda aldığınız cevaplar sıralı ölçek kategorisine girer. Burada verilecek cevaplar az okurum çok okurum gibi sıralamaya tabi cevapları içerir. Sıralı ölçeklerde de rakamların matematiksel bir anlamı yoktur.

  • Oran Ölçekleri: Diğer ölçeklerden farklı olarak, oran ölçeklerinde gerçek bir sıfır noktası bulunan ölçek türüdür. Gelir, yıl, ağırlık gibi cevapları barındırır.

Örnek: Müşterilerinizin gelir miktarları, Müşterilerinizin yaşı, Kaç çocuk sahibi oldukları gibi sorulara verilen yanıtlar oran ölçek içerisinde gruplandırılır.

  • Aralık Ölçek: Ölçüm değerleri arasında eşit aralıklar bulunan aralık ölçekler, öznel değerlerin yansıtıldığı cevaplarda her bir birim kendinden bir önceki cevaptan daha üstündür.

Örnek: Firmanızın fiyatlarının nasıl değerlendirildiği hakkında düşük fiyat – yüksek fiyat seçenekleri arasında 1-10 arasında bir puanlama anketinin cevapları aralık ölçek içerisinde gruplandırılır.

0 Yorum

Bir Cevap Bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

®  2020 Araştırıyorum 

Düşünceler

Paylaşmak istedikleriniz mi var?

Gönderiliyor

Kullanıcı Bilgileriniz İle Oturum Açın

Bilgilerinizi Unuttunuzmu?