2020 yılı COVID-19 salgını ve bunun sonucunda hem toplum hem de ekonomi için e-ticaretin önemli rolünü ortaya çıkaran istisnai bir yıldı. Bu aynı zamanda, önemli kalmaya devam eden (%10) ancak 2019’a (%14) kıyasla biraz düşen, büyüme rakamlarına da yansıdı. COVID-19, e-ticaret satışlarının önemli ölçüde artmasını sağladı, ancak turizm ve hizmetler sektöründe (etkinlikler, biletler vb) çevrimiçi satışlardaki keskin düşüş, genel büyümenin geri kalmasına neden oldu. 


Salgının perakende sektöründeki gelişmeler üzerinde büyük etkisi oldu. Kapanmalar, mağazaların dijital ve yeşil geçişine yönelik mevcut eğilimini hızlandırdı. Başlangıçta birkaç yıl içinde planlanan dijital ve bütüncül-kanal (omnichannel) yatırımları, sadece birkaç ay içinde gerçekleştirildi. E-ticaret tüketiciler için bir cankurtaran simidi oldu, çünkü zorunlu mağaza kapatmaları gibi hükümet kısıtlamaları, tüketicilerin mağazalarda ihtiyaç duydukları şeyleri satın almalarını engelledi. E-ticaret geleneksel anlamda faaliyet gösteren birçok KOBİ’nin yaşadığı kayıpları tam olarak telafi edemese de, ekonomik şokun büyük bir bölümünü absorbe etti. Ancak, perakende sektörünün, dijital dönüşümün sunduğu çözümlerden en iyi şekilde yararlanabilmesi için daha fazla çalışmaya ihtiyaç var.
Ecommerce Europe Genel Sekreteri Luca Cassetti şunları belirtti: “Geçtiğimiz yıl dijital dönüşümün önemini gözler önüne serdi. E-ticaret, perakendenin dijitalleşmesini kolaylaştırmak ve tüketiciler için sorunsuz bir alışveriş deneyimi yaratmak için son derece iyi bir konumda olduğunu kanıtladı. Fiziksel mağazalar yeni çevrimiçi satış kanalları açtı, KOBİ’ler e-ticaret yoluyla yeni pazarlara erişebildi ve tüccarlar, sürekli değişen sağlık gereksinimlerini ve tüketici ihtiyaçlarını karşılamak için tıkla ve topla (click and collect) gibi bütüncül-kanallı ticaret çözümlerini giderek daha fazla benimsemeye başladı. Ancak dönüşüm henüz tamamlanmadı. Karar alıcılarınuyumlu, kanaldan bağımsız (channel-neutral) ve gelecekte de işlerliği olan (future-proof) bir yasal çerçeve oluştururken, dijital ticaretin potansiyelini tanıması ve yeni teknolojilere ve dijital becerilere daha fazla yatırım yapması gerekiyor.” EuroCommerce Genel Direktörü Christian Verschueren şunları belirtti: “Perakende ve toptan satış sektörü önemli bir değişim süreci geçirmektedir. Hükümet kısıtlamaları ve artan tüketici talebi dijitalizasyonu hızlandırdı. Şimdiye kadar çevrimiçi veya mobil cihazlarından satın almaya aşina olmayan tüketiciler bu duruma alıştı ve muhtemelen bunu ve çeşitli kanalların karışımını kullanmaya devam edecekler. Pandemiden önce, perakendecilerin ve toptancıların %70’inin çevrimiçi satış olanakları yoktu ve çevrimiçi varlığı olan fiziksel mağazalar, zorlukların üstesinden daha iyi geldiler. Ancak sorun devam ediyor ve hükümetleri ve AB politika yapıcılarını sektörün dijital dönüşümünü desteklemeye, çevrimiçi platformlarda satış konusunda haksız üretici kısıtlamalarını ele almaya ve kanaldan bağımsız ve gelecekte de işlerliği olan bir politika ortamı sağlayan düzenleyici bir çerçeve oluşturmaya çağırıyoruz.


2021 Raporu, Avrupa e-ticaret sektörüyle ilgili önemli rakamlar ve eğilimler ile birlikte ülke ve sektör bazında analizleri, önde gelen ulusal e-ticaret derneklerinin başkanlarıyla yapılan görüşmeleri ve tacirler, karar alıcılar ve diğer paydaşlar için diğer değerli bilgileri sunmaktadır.2021 Raporu, Batı Avrupa’nın B2C (Business to Consumer / İşletmeden Tüketiciye) ticaret cirosu açısından 2020 ‘deki toplam cironun %64’ünü elinde tutan en güçlü bölge olduğunu gösteriyor. Güney Avrupa, toplam cironun sadece %16’sı ile ikinci sırada yer alırken, Orta Avrupa (%8), Kuzey ve Doğu Avrupa (her ikisi de %6) son sırada yer almaktadır. B2C e-ticaret cirosunda liderler; Birleşik Krallık (236 milyar Euro), Fransa (112 milyon Euro), Almanya (93,6 milyar Euro) ve İspanya (68,4 milyar Euro) olmaya devam ediyor. Ancak e-ticaret cirosunda en yüksek büyüme oranları Yunanistan (%77), Moldova (%49), Rusya (%41), İsviçre, Kuzey Makedonya (%37) ve İsveç’te (%36) bulundu. 


Diğer temel bulgulara göre, Avrupa’da 2019’da %87 ve 2018’de %85 olan internet kullanımının 2020’de %89’a yükseldiğini ve Batı Avrupa’nın (%95) ile Kuzey Avrupa’yı (%96) yakaladığını gösteriyor. Çevrimiçi alışveriş yapanların sayısı 2020 döneminde nüfusun %71’inin internet mağazasından yapmasıyla son 4 yıldakinden daha fazla artış göstermiştir (2019’da %66 ve 2018’de %64). Batı Avrupa, elektronik alışveriş yapanların en yüksek payına (%86) sahiptir. Onu Kuzey Avrupalı tüketiciler (%82) takip etmektedir. Birleşik Krallık, çevrimiçi alışveriş yapanların en yüksek payına (%92) sahipken, onu Hollanda (%91), Danimarka ve İsveç (%90) izledi. Çevrimiçi alışveriş yapanların en düşük payı Moldova (%34) olup, Arnavutluk (%37), Ukrayna ve Kuzey Makedonya (%40), Bulgaristan (%42) ve Rusya (%43) onu takip etti.

Kaynak: https://ecommerce-europe.eu/wp-content/uploads/2021/09/2021-European-E-commerce-Report-LIGHT-VERSION.pdf 

0 Yorum

Bir Cevap Bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

®  2024 Araştırıyorum 

Düşünceler

Paylaşmak istedikleriniz mi var?

Gönderiliyor

Kullanıcı Bilgileriniz İle Oturum Açın

Bilgilerinizi Unuttunuzmu?