Kurban Bayramı, 10 günlük tatil ile birlikte, bir dizi tüketici tercihini beraberinde getiriyor. Peki Türkiye bu Kurban Bayramı’nı nasıl geçirecek, toplumun nabzı bize neyi söylüyor?
Kurban ayı da Ramazan ayı gibi, bir araya gelme ve sosyalleşme olgusunun öne çıktığı bir ay. Şehirleşme, sanayileşme ve tabi ki genç nüfusun eğitim amaçlı göçleri nedeniyle, tüketiciler nüfusun yoğunlaştığı İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyükşehirlerden, ailelerin ya da akrabaların bulunduğu şehirlere büyük bir trafik başlıyor. Bunlar, her yıl geçirdiğimiz bayramlarda gördüğümüz bazı davranışlar, peki bu önsezi niteliği taşıyan davranış yorumlarımız ne kadar doğru, bu bayramın istatistikleri neler?
Türkiye’deki bayramda kimler nereye gidiyor, hangi ulaşım araçlarını tercih ediyorlar, kurban kesim davranışları nasıl değişiyor, ve bayramda kimler zamanını etkinliklerle, ya da plajlarla geçiriyor?
Bu sorulara hızlı yanıtlar bulmak adına, markalarla gerçek tüketicileri bir araya getirdiğimiz Bounty platformumuz üzerinden, 3 saat süren ve 400 tüketiciye ulaştığımız bir mobil araştırma gerçekleştirdik. Araştırmanın cevaplarını, tüketicilerin yaş, cinsiyet ve SES’lerine göre analiz ettik. (Araştırma tüketicilere açılan 10 soruluk mobil anket ile gerçekleştirdik.)
Sizin için, araştırmanın kısa bir özetini ve bazı ana başlıklarını derledik. Eğer hazırsanız, Kurban Bayramı’nın özetine göz atalım.
Bayram tatilinin 10 güne yükselmesi, tüketicilerin planlarını bozmadı.
Katılımcılara bayram tatilinin 10 güne çıkmasının onların planlarını etkileyip etkilemediğini sorduk. Türkiye’nin %72.98’inin planları, bayram tatilinin 10 güne çıkması tarafından etkilenmemiş durumda.
Planları en yüksek oranda etkilenen tüketici gruplarına göz attığımızda, C2 grubunun %35.71’inin, B grubunun ise %35.48’inin bu değişimden dolayı planlarını değiştirdiğini görüyoruz.
Türkiye kurbanını kendisi kesiyor, en çok bağış A ve B grubunda.
Peki, katılımcılar ve katılımcıların aileleri hangi oranda kurban kesiyor, kurban kesimi sırasında bağış, kasap ve kendi kesim tercihleri arasında hangisini daha çok tercih ediyor?
Türkiye’nin %34.72’si, bu kurban bayramında kurban kesmiyor. %47.51’i kurbanını kendileri keseceklerini belirtirken, bağış oranı ise %4.26 . En yüksek bağış oranlarına sahip gruplar %6.45 ile B grubu, ve %5.96 ile A grubu. Kasap/kesimhane üzerinden kesim yaptıran en büyük tüketici grubu ise %22.39 ile A grubu.
Tüketicilerin satın alma gücü düştükçe, kurban kesim oranları da düşüyor.
Kurban kesmeyecek olan %34.72’lik kesime derinlemesine baktığımızda, satın alma gücü düştükçe, kurban kesme oranının da düştüğünü görüyoruz. A grubunun %22.39’u kurban kesmeyeceklerini belirtirken, B grubunun %31.18’i, C1 grubunun %35’i, C2 grubunun %32.14’ü, D-E gruplarının ise %38.89’u kurban kesmeyeceklerini belirttiler.
Bayram evde, yazlıkta ve akraba evlerinde geçiyor.
Türkiye’nin %59.61’i bayram süresince evde, %18.89’u şehir dışındaki akrabalarında, %15.01’i ise yazlıklarında kalarak geçiriyor. SES grubu bazlı kırılımlara baktığımızda, satın alma gücü düştükçe, bayram süresince evde kalma oranının da arttığını görüyoruz. A grubunda bayramı evde geçirme oranı %41.10 iken, D-E grubunda bu oran %66.67’ye yükseliyor. Ters orantılı şekilde, yazlıkta kalma oranı en yüksek grup %23.29 ile A grubu iken, en düşük grup %8.33 ile D-E grubu.
Yazlık, otel, pansiyon, plaj seçeneklerini tatil şeklinde grupladığımızda ise, bayram süresince tatil yapma oranları, ekonomik duruma göre aynı şekilde bir düşüş trendinde. A grubunun %43.28’i bayram sürecinde tatil opsiyonunu tercih ederken, B grubunda bu oran %27.96, C1 grubunda %25.83, C2 grubunda %30.95, D-E grubunda ise %16.67. Türkiye geneline baktığımızda ise, tatil yapma oranı %29.50 seviyesinde.
Bayramda en çok ebeveynler, sonrasında teyzeler, nineler ve arkadaşlar ziyaret ediliyor.
Bayramda kimlerin ziyaret edileceğini sorduğumuzda, katılımcıların %70.75’i ebeveynlerini, %44.50’si teyzelerini, %42’si ninelerini, %40.75’i arkadaşlarını, %40.50’si ise amcalarını ziyaret edeceklerini belirttiler. Yani, bayramda en çok anne babaların, sonrasında teyzelerin, ninelerin ve amcaların elleri öpülüyor. Dedeler %39.50 ile altıncı sırada, halalar %38.75 ile yedinci sırada, dayılar ise %38 ile sekizinci sırada yer alıyorlar.
Şehirlerarası yolculukları A ve B grupları gerçekleştiriyor.
Şehirlerarası yolculuk gerçekleştirme oranlarına göz attığımızda, Türkiye’nin %41.39’unun yaşadıkları yerden başka bir noktaya yolculuk yapacaklarını görüyoruz. Bu oran, A grubunda %56.72, B grubunda %52.69, C1 grubunda %40.83, C2 grubunda %39.29 ve D-E gruplarında %38.89 durumunda. Peki biletlerimizi nereden satın alıyoruz, hangi ulaşım yollarını tercih ediyoruz?
Türkiye’nin şehirlerarası yolculuk tercihi kişisel otomobil.
Şehirlerarası yolculuk yapacak olan tüketicilerin %56.28’i kişisel otomobillerini, %33.88’i otobüsleri, %12.02’si ise uçağı tercih ediyor. Kişisel arabayı en çok tercih eden gruplar %60.34 tercih oranı ile B grubu ve %56.41 ile A grubu iken, otobüsü en çok tercih eden gruplar %47.22 tercih oranı ile C2 grubu ve %37.50 tercih oranı ile D-E grupları oluyor. (Ulaşım tercihlerinde katılımcıların birden fazla cevap verebilmesine izin verilmiştir.)
Önce internet, sonra acentalar, sonra mobil uygulamalar.
Tüketiciler biletlerini satın alırken ilk %46.99 ile internet sitelerini, %38.55 ile acentaları, %14.46 ile ise mobil uygulamaları tercih ediyorlar. Peki, en çok tercih edilen dijital satın alma kanalları hangileri?
- %12.24 oBilet.com
- %12.24 Flypgs.com
- %8.16 Bilet.com
- %8.16 Biletall.com
- %8.16 Metro Turizm Mobil Uygulaması
Araştırma Künyesi
Araştırmaya %50’si kadın, %50’si erkek 400 kişi katıldı. Katılımcıların %50’si 18–24 yaş arasında, %40.50’i 25–35 yaş arasında, %8.25’i 36–44 yaş arasında, %1.25’i ise 45 yaş ve üstü tüketicilerden oluşuyor. Coğrafi dağılıma göz attığımızda, katılımcıların %45.75’i Marmara Bölgesi’nden, %14.50’si İç Anadolu Bölgesi’nden, %11.75’i Ege Bölgesi’nden, %10.75’i Akdeniz Bölgesi’nden, %17.25’i ise diğer bölgelerden katılım gösterdi.
Sosyoekonomik durum dağılımına göz attığımızda ise, katılımcıların %30.10’u C1, %23.30’u B, %20.94’ü C2, %16.75’i A ve %8.90’ı D-E gruplarında bulunuyorlar. Katılımcı cevapları Türkiye temsiliyeti gösterilmesi adına ağırlıklandırılmıştır.