90’lı yılların sonu ve 2000’li yılların başında doğan ve neredeyse ilkokuldan itibaren internet ile iç içe olan 18-24 yaş arası genç kullanıcılar bugünlerde internette hangi içeriklerle ilgileniyorlar? Online platformlarda ne kadar vakit geçiriyorlar? Hangi cihazları tercih ediyorlar? IAB Türkiye Internet Ölçümleme verileri üzerinden gençlerin internet alışkanlıklarına baktık.

Toplam mobil internet kullanıcıları içinde yaklaşık yüzde 17’lik bir pay ile 25-44 yaş grubundan sonra en fazla kullanıcıya sahip yaş grubu olan 18-24 yaş grubu PC’den internet aktif olarak kullanıyor. Henüz eğitim süreci devam eden genç internet kullanıcılarını PC’den internet kullanmaya teşvik eden en önemli faktörlerin ders ve ödev takibi olduğunu söylemek mümkün.

Mobil internet kullanımında kadınların etkinliği
Hem PC hem de mobil cihazlardan internete bağlanan genç kullanıcıların cihaz tercihlerinde cinsiyet temelli bir farklılık olup olmadığını incelediğimizde her iki platformda da kadın kullanıcıların daha ön planda olduğunu görüyoruz. Masaüstü cihazlardan internete erişen 18-24 yaş arası gençlerin yüzde 53’ünü kadınlar oluştururken bu oran mobil cihazlarda yüzde 60’a çıkıyor.

Gençler en fazla hangi içeriklere ilgi gösteriyor?
Genç internet kullanıcılarının en fazla ilgilendikleri içerik kategorilerine baktığımızda Arama motorları, video / TV, sosyal ağlar, haber ve kamusal içerikli web sitelerinin öne çıktığını görüyoruz.

Gençlerin içerik tercihleri
(Gerçek Ziyaretçi)
Arama Motorları, 4.933.710
Video/TV, 4.600.999
Sosyal Ağlar, 4.015.698
Haber, 2.966.032
Kamu, 2.785.450

Gençlerin en fazla vakit geçirdikleri içerik kategorileri (SA; DK;SN)
Arama Motorları, 4;36;34
Video/TV, 2;18;18
Sosyal Ağlar, 2;14;11
Haber, 1;08;56
Kamu, 1;04;00


Buna karşılık söz konusu internet kullanıcılarının en fazla vakit geçirdiği içerik kategorilerini incelediğimizde ise sıralamanın değiştiğini görüyoruz. Haber içerikli siteler kamusal içerikli sitelerden daha fazla genç kullanıcıya ulaşsa da gençlerin kamusal içerikli sitelerde daha fazla vakit geçirdikleri dikkat çekiyor.
osym.gov.tr ve meb.gov.tr gibi eğitim süreçleriyle ile duyuru, güncelleme, sınav tarih ve sonuçları ile ilgili ihtiyaçları için sıkça başvurdukları sitelerin kamu kategorisinde yer alması, bu kategorinin genç kullanıcıların ilgi odağı olmasının en önemli nedenleri arasında yer alıyor.

Site-Gerçek ziyaretçi
turkiye.gov.tr, 1.237.294
meb.gov.tr, 787.611
osym.gov.tr, 659.369
hastanerandevu.gov, 229.500
saglik.gov.tr, 201.768

YouTube’da kişi başına ortalama izlenme süresi ise yaklaşık 11 saat
Video izlemeyi seven bir toplum olarak gençlerin de en fazla ilgilendikleri ve en çok vakit geçirdikleri içeriklerin Video/TV içerikleri olması şaşırtıcı değil. Masaüstü platformlardan internete erişen 18-24 yaş grubu gençlerin ilk tercihi YouTube oluyor.

Site, Gerçek İzleyici
youtube.com, 4.018.382
facebook.com, 1.769.657
instagram.com, 710.705
puhutv.com, 681.259
twitter.com, 605.097

18-24 yaş aralığındaki yaklaşık 4 milyon kişi YouTube’da ayda ortalama 178 milyon video izliyor bu da kişi başına ortalama 45 video izlendiğini gösteriyor. YouTube’da kişi başına ortalama izlenme süresi ise yaklaşık 11 saat. En fazla video içeriği tüketilen ilk beş site sıralamasında global sitelerden sıyrılarak dördüncü sıraya yerleşen Puhu TV yer alıyor. 18-24 yaş aralığındaki genç kullanıcılar Puhu TV’de ayda ortalama altı saat video içeriği izliyorlar.
Haber içerikleri için genç internet kullanıcılarının ilk tercihi Haberturk.com olurken sosyal içeriker konusunda ise kizlarsoruyor.com’u tercih ediyorlar.

Site, Gerçek Ziyaretçi
haberturk.com, 3.535.381
sabah.com.tr, 3.411.306
sozcu.com.tr, 2.802.978
haber7.com, 2.672.764
ntv.com.tr, 1.830.033

Site, Gerçek Ziyaretçi
kizlarsoruyor, 2.957.020
kadinlarkulubu, 1.309.241
yasemin.com, 524.509
yuksektopuklar, 141.913
elmaelma.com, 127.588

Kaynak: IAB Türkiye Internet Ölçümleme Araştırması, Toplam Platform, 18-24 Yaş Grubu, 2018 Ortalama

Gençlerin dijital reklam tüketim haritası
Gençlerin içerik tüketim tercihlerinden sonra bir de markların genç internet kullanıcılarına ilişkin medya stratejilerine biraz daha yakından bakalım. Gemius AdReal verilerine göre 2018 yılında toplam reklam Gösterimlerin yüzde 11’i 18-24 yaş arası internet kullanıcıları tarafından tüketildi.

Bu oranın diğer yaş gruplarında daha yüksek olması henüz alım gücü anlamında rüştünü ispatlamamış bu yaş grubunun reklamverenlerin birincil önceliğinin olmadığını da gösteriyor. 18-24 yaş arası gençleri hedefleyen markalara daha yakından baktığımızda ise e-ticaret endüstrisinin yüzde 27’lik bir pay ile ilk sırada yer aldığını görüyoruz. Trendyol, Çiçeksepeti ve N11 bu endüstride gençlere en fazla ulaşan marklar olarak öne çıkıyor. Oyun ve eğlence endüstrisi yüzde 14 ile ikinci sırada yer alıyor. Epic Games ve Lokum Oyun bu endüstride 18-24 yaş arasındaki gençlere en fazla reklam gösterimi yapan markalar oluyor. Üçüncü sırada ise medya endüstrisi yer alıyor. Bu kategoriyi domine eden marka ise 2018 yılının büyük reklamverenlerinden biri olan Netflix oluyor. Reklam gösterimlerinin yaklaşık yüzde 82’sini YouTube’da gerçekleştiren Netflix ilgili yaş grubunu da en fazla bu mecrada yakalıyor.

Markalar reklamlarını gençlere ulaştırmak için genç hedef kitlenin yoğun bulunduğu YouTube’u tercih ediyor. 18-24 yaş aralığındaki gençler tarafından tüketilen toplam gösterimlerin yaklaşık yüzde 28’i YouTube’da kullanıcılarla buluşuyor. 18-24 yaş grubuna en yüksek oranda erişen iki mecra sahibinden.com olurken üçüncü sırada mynet.com yer alıyor.

0 Yorum

Bir Cevap Bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

®  2024 Araştırıyorum 

Düşünceler

Paylaşmak istedikleriniz mi var?

Gönderiliyor

Kullanıcı Bilgileriniz İle Oturum Açın

Bilgilerinizi Unuttunuzmu?